Mieheni makasi Etelä-Afrikan auringon alla uima-altaan luona ja mietti seuraavaa:

”Ajattele, että minä, tavallinen suomalainen mies, olen saanut tämän etuoikeuden, että saan matkustaa ympäri maailmaa kuuluisan pastorin leivissä, kokea mahtavia hengellisiä kokouksia, asua hienoissa hotelleissa, ruokailla valtiomiesten pöydissä. Ja nyt saan makaa täällä ottamassa aurinkoa Etelä-Afrikassa – matka minulle maksettuna ja palkkaakin vielä maksetaan. Ja siellä Suomessa vaimoni saa olla kotona hoitamassa lapsiamme ja kotiasiat. Voi, jospa löytäisin hänelle jotain tosi hienoa täältä kotiin vietäväksi.”

Mieheni otti uimalasit käteen ja käveli uima-altaan ohi koti meren rantaa. Hän sukelsi lämpöiseen suolaiseen meriveden aaltoihin ja rupesi seuraamaan elämää veden pinnan alapuolella. Siinä kun hän sukelsi, hän huomasi jotain kiiltävän hiekan seassa meren pohjalla. Hän sukelsi lähempää ja mitä hän sieltä löysikään – jos ei kultaisen timanttisormuksen! Hän nosti sen kämmenelleen ja ajatteli, että siinäpä jotain hienoa kotiin vietäväksi. Ja minähän olin todella iloinen kun sain tuliaisena kauniin sormuksen.

Kerran tuli puhetta sormuksesta yhden tutun kultasepän kanssa. Hän tutki sormusta ja sanoi, että sormus on todella upea ja että hän harvoin on nähnyt niin kauniisti leikatun, ison timantin kun mitä tässä sormuksessa oli. Hän arveli sormuksen hinnaksi n 6.500 €.

Yksi ilta emännöin yhtä pöytää, jossa oli työpaikkani kanta-asiakkaita. Huomasin, että yksi vieraista aina välillä katseli minun kättäni ja kun hän huomasi, että kiinnitin siihen huomiota, hän sanoi: ”Joku taitaa rakastaa sinua tosi paljon!” Minä sanoin, että anteeksi, mitä? ”Niin, että joku taitaa rakastaa sinua tosi paljon. Tuo sormus mikä sinulla on, on nimittäin todella arvokas!”

Vasta tänä vuonna kun ajattelin tuota tilannetta, tuota rukousvastausta, on todellisuus ja syvyys tuon tapahtuman takana, todella kirkastunut minulle! Mieheni ei rukoillut, vaan hän ajatteli sen ajatuksen ohi mennen mielessään. Ja Jumala kuuli sen ja halusi vastata siihen.

Mikä se mahdollisuus on, että meren pohjalta löydät pienen sormuksen hiekkajyvien keskeltä? Aallot liikuttavat koko ajan meren pohjaa ja kuljettavat esineitä veden virran mukana. Meri olisi ikuiseksi ajoiksi vienyt omansa, jollei Jumala olisi sen nostanut esille ja nostanut sen miehelle, joka halasi jotakin kaunista vaimolleen. Jumala haluaa aina antaa parasta lapsilleen – ja minulle hän halusi antaa kauneimman sormuksen, jonka Etelä-Afrikan merestä vaan voi löytää! Koska Hän rakastaa minua todella paljon!!

Sormus oli ennen vanhaa vallan merkki. Tarinassa tuhlaajapojasta, isä sanoi: ”…pankaa sormus hänen sormeensa…” Sormuksen leimalla sinetöitiin tärkeät asiakirjat. Toisin sanoen Isä antoi pojalleen täydet valtuudet toimia Isän nimessä.

Sormuksella myös kihlataan eli sormus annetaan merkiksi siitä, että morsian kuuluu sulhaselle ja  eräänä päivänä vietetään häät! Olet minun ja pidän sinusta huolta elämäsi loppuun asti!

Eli Jumala on (käyttämällä miestäni, niin kuin hän yleensäkin käyttää ihmisiä viemään viestejä eteenpäin) virallisesti sormuksella osoittanut, että minulla on kaikki oikeus ja valtuudet maan päällä toimia Hänen nimessään ja että minä olen Hänen morsiamensa, jota Hän rakastaa yli kaiken! Ja ilouutinen on se, että tämä sama oikeus kuuluu jokaiselle, joka vastaanottaa Jeesuksen elämäänsä! Ehkä minä vaan tarvitsin jotain konkreettisempaa kuin vain lupaus - Jumala katsoi, että tarvitsin sormuksen - ja kihlasi minut!

imagesAQJWI8VG.jpg